Ga niet langer voor quick wins

Ga niet langer voor quick wins.jpg

Elke ondernemer wil dat het vooruitgaat en dat er snel resultaat wordt geboekt.
Ik ben zelf ook zo en tegelijk heb ik geleerd om geduld te hebben en de tijd te nemen om zaken grondig aan te pakken. Door zaken aan te pakken bij de basis wordt er vermeden dat het probleem zich morgen of volgende week opnieuw voordoet.
 

Ik geef een voorbeeld: ik heb heel lang mijn eigen facturatie gedaan, niet zozeer omdat ik het niet wou afstaan, maar eerder omdat ik wist dat ik mijn procedures en communicatie intern duidelijker zou moeten maken zodat iemand anders het proces gemakkelijk kon overnemen. Voor mij was het dus gemakkelijker om zelf tijd te spenderen aan opmaak en versturen van facturen dan 1x grondig het proces aan te pakken en door te geven. Tot ik er echt werk van heb gemaakt. Nu worden mijn aankoop- en verkoopfacturen door iemand anders verwerkt en spaar ik hiermee enkele uren per week uit. Zo kan ik weer focussen op verdere groei.
 

Wat ik onlangs ook merkte bij 1 van mijn klanten, zaakvoerder van een bedrijf met 30 medewerkers, is dat als iets niet zo goed werd uitgevoerd door een medewerker of als een medewerker een vraag had over iets dat hij het snel even zelf deed of bepaalde zaken over nam.
 

Op korte termijn is dit inderdaad een quick win, het probleem is opgelost en hij heeft er niet de tijd moeten aan besteden om alles te gaan uitleggen en opvolgen. Maar op lange termijn weten we natuurlijk dat de kans groot is dat dit probleem opnieuw zal voorvallen en dat het dan opnieuw in onze schoenen terecht komt. Dit is 1 van de redenen waar zaakvoerders het vaak drukker krijgen als ze met medewerkers gaan werken in plaats van dat ze meer tijd verkrijgen.
 

Bekijk eens in jouw eigen bedrijf welke zaken er systematisch fout lopen of dingen die telkens terug bij jou komen of taken die je graag zou delegeren maar waar je de tijd nog niet hebt genomen om het proces te optimaliseren of dat je nog geen tijd hebt gehad om jouw medewerker de nodige informatie te geven.
 

Neem pen en papier en begin te schrijven!

  1. Haal hier 1 concreet en belangrijk punt uit die je de komende maand gaat aanpakken
  2. Noteer duidelijk wat er moet gebeuren
     

Ben jij die ondernemer die écht wilt groeien en mooie stappen vooruit wilt zetten? Wil jij vanaf nu de zaken in jouw bedrijf structureel gaan aanpakken en niet meer gaan voor de quick wins?
 

Vraag dan hier jouw 1 op 1 coachingsgesprek aan. Dan bekijken we samen hoe jij dit kan doen voor jou bedrijf en met jouw team van medewerkers.
 

Succes en vooral veel plezier,

Charlotte

Meer weten? Advies nodig?

Meer weten? Advies nodig?

HaRvest haalt het beste uit je team!